Gruň, Bílý Kříž, Staré Hamry, Šance

09. 07. 2013
Dnešní plán zní: NS Gruň - Bílý Kříž, Údolí Černé, Staré Hamry, Šance. Vstáváme odpočatí, svítí slunce a opět si užíváme anglické snídaně na terase. Ani se nám nechce vstávat. Jedeme přes Ostravici, okolo vodní nádrže Šance a Staré Hamry na Gruň. Zde zaparkujeme a jdeme přes Švarnou Hanku na Bílý Kříž. Hned v první části trasy míjíme malebný roubený kostelík karpatského typu Panny Marie.
Je mimořádně daleká viditelnost. Zleva se na nás směje v celé své nádheře Lysá hora a vpravo se díváme na slovenská pohoří Malou a Velkou Fatru a Západní Tatry, krása nesmírná. Rekreační oblast Bílý kříž dostala název podle kříže, který prý postavili pašeráci v místě, kde zabili finance Jägra. Jdeme se podívat ke kapličce na česko-slovenské hranici. Usedáme na prosluněné louce a dáváme si obědovou přestávku z vlastních zásob.
Pokračujeme po zelené údolím Černé Ostravice k rozcestí u školy. Odtud přecházíme na modrou a stoupáme zase ke Švarné Hance. Všude je spousta borůvek a tak je modrá nejenom turistická značka. U Hanky si dáváme půllitrovou krásně vychlazenou točenou kofolu a zvolna se vracíme na Gruň. Je nádherný den a stále si užíváme výhledů z hřebenovky.
Ve Starých Hamrech se ještě běžíme podívat na památník Maryčky Magdonové a místní novogotický kostel sv. Jindřicha. Po cestě si ještě cvaknu přehradu Šanci vybudovanou na horním toku Ostravice (1964-1969). Hlavním účelem přehrady, situované pod řídce zalidněnou oblastí uprostřed Beskyd, je v současnosti shromažďování zásob pro výrobu pitné vody v úpravně Nová Ves ve Frýdlantu nad Ostravicí.
A už nás vítá Radek skvělým pivem a obrovskou porcí knedlo-zelo-vepřa. Boží den.