Začala jsem fotit, abych měla obrázkové vzpomínky z cest a výletů a podělila se o ně s ostatními. Posléze jsem zjistila, že fotografovat vlastně neumím.
Teď si na Rajčeti prohlížím fotografie těch, kteří své přístroje dokonale ovládají, žasnu a učím se.

15. 09. 2012
Jedeme přes Paulian a Dobu do Satu Mare. Hrůzná 97 m vysoká administrativní budova zde připomíná obludnost Ceaucescova režimu. Tyčí se na vybetonovaném opuštěném náměstí. Kvůli ní padla původní zástavba. Naštěstí má město své tradiční náměstí Svobody. Ve městě je synagoga v maurském stylu a stará 47 m vysoká požární věž. Jíme v čisťounkém bistru, které je součástí supermarketu v centru. Dobré.
Ze Satu Mare se dáváme na vedlejší silnici. Nikdo netuší, jaká hrůza nás čeká. Navíc začíná hustě pršet. To, co je v mapě zakresleno jako silnice, vypadá jako čerstvě vybombardovaná širší polní cesta. Zkraje se ji pokoušíme respektovat jako silnici a jet vpravo, ale brzy to vzdáváme a jedeme, kde to alespoň trochu jde. Bohužel s námi jede i Martin s tranzitem a vlekem. Je nejpomalejší, předjíždějí ho i koňské povozy. Stany stavíme v jakési veliké nedostavěné tovární hale, máme střechu. Z domova dostávám zprávu, metanol již zabil 19 lidí.
Tautii Magheraus, 73 km
16. 9. 2012
Je neděle ráno, 14°C. Vyrážíme k nejsevernější části Karpat, pohoří Maramureš a za dřevěnými kostely se vysokými špičatými věžemi zařazenými na seznam UNECSO. Před výjezdem do sedla Neteda (1040 m n.m.) se ještě stavujeme v Baia Mare. V Surdesti nás čeká první ze série dřevěných kostelů zapsaných na seznamu UNESCO - nejvyšší dřevěný kostel v zemi postavený z dubového dřeva. Co je zarážející, že u tak významné památky není žádná služba. Okolí je neupravené, dovnitř se nedostanete. První pas nad 1000 m nad mořem není nejvyšší, ale je nepříjemný, příští dva se mi zdály snazší.
Táboříme v Ocna Sugatag na ploše pro tržiště u sportovního areálu. Podařilo se nám vyjednat přístup do budovy a dát si teplou sprchu, platíme za ni dobrovolně po 5 lei. Voda není pitná. Zde padá rozhodnutí a posunu časového režimu o hodinu. Po 18 hodině našeho času se rychle stmívá (v Rumunsku je o 1 h. více). Budíček bude v 5 a odjezd v 7 našeho času. I tak spíme dost, zalézáme krátce po setmění, žijeme bez žárovek a compů.
Ocna Sugatag, 73 km
17. 9. 2012
Na většině rumunského venkova nejsou vodovody. Voda se tradičně čerpá rumpálem ze studní a nosí domů v kbelících. Musíme doplňovat vodu do sprchovací nádrže na střeše auta ručně.
Pohybujeme se malebným rumunským venkovem. Chvílemi se ocitáme v minulém století; prašné cesty, skrčené domky, malebné kostelíky, ruční práce na polích, koňské povozy, tradiční venkovské oděvy, na lukách a mezích kravky, ovce, kozy, husy i prasátka. Všechny porosty jsou využité, každý trs trávy má svou cenu. Když se rozhlížím po kraji, mám neodbytný pocit, že jsem na Ukrajině, přestože jsem tam vůbec nikdy nebyla. Nevím proč.
Na druhou stranu nelze přehlédnout neuvěřitelný nepořádek okolo domů, cest i ve vodních tocích. Je vidět, že tu není zavedeno žádné odpadové hospodářství a tak jsou všude odpadky, petky, papíry, igelity, hadry, plechovky atd. Cesty jsou v takovém stavu, že člověk vůbec nechápe, jak po nich mohou jezdit, a jezdí a svá vozidla vskutku nešetří. Přesmutný je pohled na bezprizorní psy. Když je míjíte, často na vás štěkají, někteří za cyklistou i výhružně běží, ale ve skutečnosti se lidí bojí. Jsou hladoví a často zranění.
Přijíždíme ke klášternímu komplexu Barsana, který je rovněž zapsán na seznam světového dědictví UNESCO. Zde vše odpovídá civilizovaným standardům, u silnice je hotel, za ním parkoviště, restaurace, stánky se suvenýry a zase tu jsou žebrající dobrosrdeční psi.
Za vstupné 5 lei do komplexu a 1 lei do muzea se ocitáme v nádherně udržovaném areálu krajkových dřevěných staveb církevního i hospodářského charakteru obklopené parkem. Památku obhospodařují černě oděné jeptišky. Místo, které když navštívíte, se vám vryje nadlouho do paměti.
Ten den ještě stíháme prohlédnout nejstarší dřevěný kostel v Dobré Vodě, monastýr Ieud. Vítá nás pravoslavný kněz, prodává vstupenky a pohlednice a dovoluje nám, abychom si ho vyfotili. V podvečer se uchylujeme do chatiček u řeky v obci Moisei. Jednou za čas se hodí světlo a teplá voda na sprchování a přeprání prádla.
Moisei 72 km
  • září 2012
  • 206206
18. 9. 2012
Valíme na sedlo Prislop (1416 m n. m.). Beru čokoládu. V Borse narážíme na Penny a tak ještě nakupujeme (650 m n. m).
Výjezd je celkem snesitelný; 4 x 4 km mírným stoupáním a jsme nahoře. Na vrcholu je krásné počasí a daleké výhledy. Sušíme prádlo, obědváme, lokáme pivo a kávu. Krmím starým českým chlebem volně se pohybujícího tažného koně a potulného psa. Za námi přijíždí holandský cyklista na kole ověnčeném pěti nabitými brašnami. Má v plánu 130 km a tak něco zobne, požádá o pořízení vrcholové fotky a maže dál.
Ale my si NP Muntii Rodnei užíváme. Vyrážíme pěšky po hřebeni vpravo k nedostavěnému velikému pravoslavnému chrámu a salaši, odkud je panoramatický výhled. Pak na druhou stranu, fotíme. Kluci nesou ranec čerstvé brynzy.
Sjezd je pochopitelně příjemný, pokračujeme podle řeky Bistrita do vsi Carlibaba. O vesnici dál na odpočívadle u řeky stavíme tábor. Spíme v n. m. 900 m.
Carlibaba 69 km
19. 9. 2012
Spalo se mi dobře. Chystáme se na poslední sedlo Mastecanis ve výšce 1096 m n. m. Stoupáme v mlze, a přestože jsme místy ztráceli výšku, nebyl výjezd nijak drastický. Nahoře si fotíme krásně poloobnažené kopce.
Jedeme dolů a pak se podle řeky Putny dostáváme do města Campulung Moldovenesc. Jdeme si prohlédnout sousoší rumunského maramurošského vévody - lovce Dragose Vody, nar. 1353, se zubrem. Pořizujeme nákupy v obchodě i na tržišti a dáváme si oběd v restauraci ve formě denní nabídky za 10 lei (jakási nakyslá dobrá polévka se zeleninou, sýrem a pečivem, studená bílá fazolová kaše se třemi kousky uzeniny a kyselou okurkou a palačinka), s půllitrem pivečka Ciuc Premium a tringeltem 15 lei, no nekup to!
V tomto kraji jsou pro změnu na seznamu UNESCO malované kostely. Jejich zvláštností jsou malby i na vnějším plášti. Znázorňuji obrazy světců, výjevy ze starého i nového zákona i muka pekelná.
První z nich, do kterého míříme je Voronet. Vstupné stojí 5 lei a povolení k fotografování 10. Já si na nohy natahuji návleky a vstupní kontrola mě pouští. Kluci v kraťasech dostávají slušivé ovinovací sukénky. Fotím je a Martin perlí a koketně mi ukazuje, co má pod ní. Jen Jeník jel do nedalekého města hledat své příbuzné, které 36 let neviděl, našel.
Tábořili jsme na břehu řeky Suha. Když jsme stavěli stany, začalo pršet. Zalezli jsme brzy.
Gura Homorului, 82 km
  • září 2012
Broumovský klášter náleží Řádu svatého Benedikta. Pro svou architektonickou a kulturní hodnotu je od roku 1995 zapsán v seznamu národních kulturních památek České republiky.
Národní přírodní rezervace Broumovské stěny byla vyhlášena v roce 1956 na rozloze 638 ha k ochraně krajinářsky významného nesouměrného hřbetu Broumovských stěn s řadou skalních měst. Nalézá se asi 4 km západně od města Broumov.
V Dobřívě se železo vyrábělo od počátku 14. do poloviny 20. století. Existovaly zde prvotní výhně na přímou výrobu železa z rud, vysoké pece (od r. 1614 do r. 1817), zkujňovací hamry (do 60. let 19. stol.), pudlovna a válcovna v období technické revoluce (do r. 1903) a konečně i nářaďový hamr (v provozu do r. 1949).
Horní hamr je největší a nejvýznamnější památka svého druhu v ČR s expozicí přístupnou v turistické sezóně. Dnešní zděná budova byla postavena začátkem 19. století na místě starších dřevěných hamrů z let 1658 a 1701. Bohaté strojní vybavení pochází z 19. století. Zdroj http://www.muzeumrokycany.cz/hamr.html
  • 21.9.2014
Květnové cestování po Kubě jsme zahájili krátkou prohlídkou Havany. Většina snímků je ze staré Havany, kde jsme navštívili Prezidentský palác - dnes Muzeum revoluce, havanskou katedrálu a vyhledali hotel Ambos Mundos a bary La Bodeguita del Medio a Floridita, které navštěvoval Ernest Hamingway.
Kategorie: cestování
  • 2.5.2017
Na kozáky se chodí na haldy po těžbě lupku, je teplo, stále rostou.
  • 16.10.2017
  • 20.1.2018
Obrázky jsou ze zahájení 21. ročníku řezbářského sympozia Křivořezání, které se konalo na Křivoklátě v termínu 31. 7. - 6. 8. Celkem se zúčastnilo 27 řezbářů.
Kategorie: umělecké
U zámku Liblice jsem si zastavila kvůli jarnímu kvítí v parku a obelisk v polích nad Smečnem byl můj dávný dluh. Konečně jsem se došla podívat, proč tam je.
Pár záběrů ze sobotní části závodů v agility z Loun. Nedělní jsem si bohužel omylem smázla:-(
Fotografie z parkurů se mi tradičně nedařily, málo světla, velká vzdálenost a pohyb na svém foťáčku nějak nezvládám. Videa točil manžel, abychom se s Dendou poučovali ze svých chyb.
  • 8.1.2012
Konečně je po dvou dnech krásně a já jsem na cestách lužických, nádhera. Tak honem pár střípků.
Nevýrazný vrch Šerlich (1027 m) leží v hlavním hřebenu Orlických hor. Je jedním z nejnavštěvovanějších turistických cílů Orlických hor.
Původně zde stávala horská osada Schierlichhäuser, která vznikla koncem 17. století. Místní obyvatelé se tady živili především dřevorubectvím, tkalcovstvím, pastevectvím a pašeráctvím. Z původní osady Šerlich, dnes zbylo jen několik chalup.
V roce 1925 tady byla postavena Masarykova chata, která je situována na tzv. Jiráskově cestě jen několik metrů od státní hranice s Polskem. Vyhlídkové místo nad chatou umožňuje při dobré viditelnosti výhled na část Bystřických hor, Orlické hory, Kralický Sněžník, ale i do polského příhraničí. Poblíž chaty je vybudován turistický hraniční přechod do Polska. Na příkřejších polských svazích je známé lyžařské středisko Zieleniec.
Kategorie: příroda
Podmínky pro pohyb na lyžích, ať už sjezdových nebo běžkách, byly na počátku února v Orlických horách dost omezené.
Kategorie: krajina
Tak jsem si odšktrla Trosky. Byla jsem na té vyvřelině poprvé, krásný výhled. Cesta okolo soustavy rybníků v Podtroseckých údolích byla moc příjemným překvapením. Místo je zajímavé botanicky a vyvolává vspomínky na film Jak vytrhnout velrybě stoličku. Jen obrácené zvony v Rovensku nám zůstaly utajeny, ještě nebyla turistická sezona.
aneb co teď právě kvete a jeden šťastnej pes navíc.
Kategorie: příroda
Pohled na zasněžené střechy po ranním procitnutí mě nenadchl. Během pracovního dne zase roztál, alespoň v Praze. Nu což. Měla jsem nějaké běhání,tak jsem si pro radost vzala foťáček. O zajímovosti není nikdy nouze.
Okruh na kole z Nového Strašecí do Jesenice a zpět.
  • 30.3.2008
Setkání vodáků TJ ODMP Česká Lípa po 150 letech u příležitosti životního jubilea Honzy Dvořáka.
  • 25.5.2008
Čtyřdenní cyklistické putování podle Labe z Ústí nad Labem do Děčína, Hřenska, Bad Schandau, Konigsteinu, Pirny a Drážďan.
Bo.Bu.John.Jan.Vlasta
  • 1.7.2008
Čtyřdenní cyklistické putování podle Labe z Ústí nad Labem do Drážďan, Míšně a zpět do Děčína, Malého Března, Zubrnice, Levína, Ostrého, Úštěka, Budyně a domů na Rakovnicko.
Bo.Bu.John.Jan.Vlasta
  • 1.7.2008
Průhonice - domácí pivovar U Bezoušků a Průhonický park Botanického ústavu AV ČR v Průhonicích 13. 7. 2008.
  • 13.7.2008
Srocení v Krupé u Rakovníka, odjezd autem do Vallon-Pont-d´Arc komplikovaný technickými závadami na autě a sháněním zelené karty. Kolmo na kaskády na řece Céze.
  • červenec 2008
Přesun s návštěvou Chateauneuf-du-Pape a Sant-Laurent-des-Arbes do Orange - město, které je považováno za bránu Provence.
2 komentáře
  • 18.7.2008
Cílem další etapy byo zdolat Mont Ventoux 1909,- m. Ale protože jsme kvůli technickým problémům s autem měli zpoždění, porušili jsme původní plán a místo ráno a odpočatí, jsme se vydali na Ventox ve 14 h. odpoledne po dopolední etapě v úmorném vedru. Výsledek se dotavil, na vrchol Ventoux 2/3 členů skupiny nedojeli.