1705 km na kole aneb z Košic do Gagauzie - 9. č. Moldávie pro babču Helču

Na úvod omluva za počet obr. přesahující 100.
Starý Orhei a Tiraspol
30. 9. 2012
Ranní pozitiva: spíme do 6 hod., tudíž si nemusíme svítit, mám pravidelnou ranní stolici, u mě nevídané, dnes do kukuřice vedle civícího mladého dobytčete. Balím suchý stan.
Negativa: obě včera demontovaná kola jsou ráno prázdná, chlapi mění duše.
Míříme na poutní místo v meandru řeky Raut v katastru obce Botuceni. Kdysi zde stával starý Orhei. Je neděle a je nádherná. Z kopce, kde stávala pevnost, které chránila město před Turky, užasle hledíme na obrovský a hluboký ohyb řeky Raut. Na ostrohu nad ní na protějším svahu se hrdě tyčí pravoslavný poutní kostel. Míří k němu davy věřících na mši. Kolmé stěny svahu jsou skalnaté. Jsou v nich vykutané jeskyně, ve kterých žili mniši.
Sjíždíme k řece Raut. Ta je na mnoha místech přehrazena proutěnými mřížemi. Uprostřed je propust. V místě propusti líčí rybáři své čeřeny či vrše. Trávíme den mezi místními věřícími a turisty. Putujeme ke kostelu, prolézáme skalní kobky i jeskynní kapli, kde dosud žije jeden mnich. Je krásně. Na hradbách pevnosti si dáváme piknik.
Neděli si skutečně užíváme. Pak v jedné vísce popíjíme před krámem pivečko, jsou na to zařízení. Mají tu plastové židle a stolky – prostě předzahrádku. Panuje dobrá nálada.
Nakonec táboříme u opuštěné stavby poblíž dalšího hraničního přechodu do PMR. Obsadili jsme místo dvěma bezprizorním psíkům. Jeden strachy utekl a druhý mi projevil absolutní oddanost, jen co jsem mu dala svůj chleba s paštikou a pohladila ho. Na několik hodin se ode mne ani nehnul. V noci mi střežil stan. Byl mladý, zdravý v dobré kondici s velikýma tmavýma důvěřivýma očima. Kdybych ho potkala doma, měl by Denda nevlastního brášku. Takhle jsem mu tam mohla nechat jen kousek svého srdce.
Criuleni, 31 km
1. 10. 2012
Opět míříme na druhý břeh Dněstru. V nárazníkové zóně postávají ruští vojáci se samopaly. Po již známé hraniční proceduře vjíždíme do první obce, která nese hrdý název Dzeržinskoje. Brrr!
Kdo to neví, připomínám, že V. I. Lenin koncem roku 1917 jmenoval Felixe Edmundoviče Dzeržinského prvním šéfem ruské bezpečnostní služby tzv. ČEKY, předchůdkyně KGB. Felix se sadistickými sklony se stal otcem červeného teroru. Díky své funkci měl právo popravovat odpůrce režimu bez soudu. Docházelo k masovým popravám popů, žen i dětí. V období 1917 - 1923 zlikvidoval půl milionu lidí.
U dalšího přechodu se ptám mladé placaté čepice v uniformě, zda si mohu vyfotografovat jejich státní vlajku. Je rudá s podélným zeleným pruhem uprostřed a v levém horním rohu má srp a kladivo. Jde se poradit s nadřízenými, aby mi sdělil: „NE!“
Jedeme jakousi šedesátikilometrovou kondiční jízdu po hlavní silnici do hlavního města PMR Tiraspolu. Cestou není nic zajímavého k vidění. V Tiraspolu na ulici, před sídlem prezidenta tahám foťák a budovu si fotografuji. V tu ránu je u mě placatá čepice a dere se mi do foťáku. Snímek, který jsem pořídila, je běžně přístupný na internetu, já jsem ho musela vymazat
To mě totálně otrávilo, hloupá malá země, kterou uznávají jen stejně hloupé sestry Jižní Osetie a Abcházie. Každý druhý tam má uniformu. Fuj, to ne!
I epizoda při opouštění PMR byla příšerná. Na přechodu zase odevzdáváme bumážky a celník na nás ječí, že na nich nemáme razítko. Divíme se. Huláká, zda snad neumíme číst rusky. Prý kdo stráví více, než 9 hod. v PMR musí jít na úřad v Tiraspolu a požádat o razítko. Aby demonstroval svou pravdu, vede nás k tabuli s místními předpisy a zjišťuje, že je tam 10 hod. Pak počítá na prstech, jak dlouho jsme tam vlastně byli. Kolegyně celnice zachmuřeně pozoruje, jak je směšný a my jedeme dál. Opět míjíme zemljanky s maskovacími sítěmi a ruské ozbrojence. Zemi jsme nazvali Absurdistánem a jedna zkušenost s ní nám stačí po zbytek života.
Calfa, 87 km

Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka