1705 km na kole aneb z Košic do Gagauzie - 4. č. NP Muntii Rodnei

18. 9. 2012
Valíme na sedlo Prislop (1416 m n. m.). Beru čokoládu. V Borse narážíme na Penny a tak ještě nakupujeme (650 m n. m).
Výjezd je celkem snesitelný; 4 x 4 km mírným stoupáním a jsme nahoře. Na vrcholu je krásné počasí a daleké výhledy. Sušíme prádlo, obědváme, lokáme pivo a kávu. Krmím starým českým chlebem volně se pohybujícího tažného koně a potulného psa. Za námi přijíždí holandský cyklista na kole ověnčeném pěti nabitými brašnami. Má v plánu 130 km a tak něco zobne, požádá o pořízení vrcholové fotky a maže dál.
Ale my si NP Muntii Rodnei užíváme. Vyrážíme pěšky po hřebeni vpravo k nedostavěnému velikému pravoslavnému chrámu a salaši, odkud je panoramatický výhled. Pak na druhou stranu, fotíme. Kluci nesou ranec čerstvé brynzy.
Sjezd je pochopitelně příjemný, pokračujeme podle řeky Bistrita do vsi Carlibaba. O vesnici dál na odpočívadle u řeky stavíme tábor. Spíme v n. m. 900 m.
Carlibaba 69 km
19. 9. 2012
Spalo se mi dobře. Chystáme se na poslední sedlo Mastecanis ve výšce 1096 m n. m. Stoupáme v mlze, a přestože jsme místy ztráceli výšku, nebyl výjezd nijak drastický. Nahoře si fotíme krásně poloobnažené kopce.
Jedeme dolů a pak se podle řeky Putny dostáváme do města Campulung Moldovenesc. Jdeme si prohlédnout sousoší rumunského maramurošského vévody - lovce Dragose Vody, nar. 1353, se zubrem. Pořizujeme nákupy v obchodě i na tržišti a dáváme si oběd v restauraci ve formě denní nabídky za 10 lei (jakási nakyslá dobrá polévka se zeleninou, sýrem a pečivem, studená bílá fazolová kaše se třemi kousky uzeniny a kyselou okurkou a palačinka), s půllitrem pivečka Ciuc Premium a tringeltem 15 lei, no nekup to!
V tomto kraji jsou pro změnu na seznamu UNESCO malované kostely. Jejich zvláštností jsou malby i na vnějším plášti. Znázorňuji obrazy světců, výjevy ze starého i nového zákona i muka pekelná.
První z nich, do kterého míříme je Voronet. Vstupné stojí 5 lei a povolení k fotografování 10. Já si na nohy natahuji návleky a vstupní kontrola mě pouští. Kluci v kraťasech dostávají slušivé ovinovací sukénky. Fotím je a Martin perlí a koketně mi ukazuje, co má pod ní. Jen Jeník jel do nedalekého města hledat své příbuzné, které 36 let neviděl, našel.
Tábořili jsme na břehu řeky Suha. Když jsme stavěli stany, začalo pršet. Zalezli jsme brzy.
Gura Homorului, 82 km

Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka