1705 km na kole aneb z Košic do Gagauzie - 1. č. Slovensko

10. 09. 2012
Letos se vydáváme na cykloputování z Košic do Gaugázie přes sever Maďarska, Rumunska a Moldávii od severu k jihu. Jako vždy se scházíme v podvečer u Jeníka v Krupé, abychom naložili kola na vlek. Po příjemném večírku v altánku, spojeném s grilováním a pojídáním domácího moučníku, jdeme spát.
11. 09. 2012
Vstáváme ve 3 hodiny, snídáme, myjeme se a nakládáme naše osvědčené bedny od banánů (každý 2 na šaty a jídlo) a věci na kempování do doprovodného vozidla, kočírovaného stejně osvědčeným řidičem Martinem. V Humpolci přibíráme Rudu a jsme kompletní (7 cyklistů + řidič).
Cestujeme po D1 na Brno, Starý Hrozenkov, Trenčín, odpočíváme u Liptovské Mary, stavujeme se v překrásné Levoči, abychom se poklonili mistrovství řezbáře Pavla v kostele sv. Jakuba, a pokračujeme přes Prešov do vísky Byster - Sady nad Torysou, abychom ráno pohodlně dorazili již kolmo do Košic vzdálených asi 11 km.
12. 09. 2012
Po slavnostním zahájení letošní cesty vyrážíme do historické perly Slovenska – Košic. Ve chvíli, kdy zamykáme kola u Jakabova paláce, který byl na jaře 1945 dočasným sídlem prezidenta E. Beneše a byl v něm vyhlášen Košický národní program, běží proti nám v trenkách a tričku pan prof. Pavel Pafko. Radostně se s ním fotografujeme a necháváme si poradit, kam zajít na kávu. Pak už se vydáváme k Dómu sv. Alžběty, který je největším kostelem na Slovensku a zároveň nejvýchodnější gotickou katedrálou západního typu v Evropě. Historické centrum okolo ulice Hlavná je největší památkovou zónou na Slovensku (je zde např. původně hřbitovní kaple sv. Michala ze 14. st. a u ní v parku třímetrová plastika košického erbu, Miklošova věznice, nádherné Státní divadlo s hrající fontánou a zvonkohrou, starobylý dominikánský kostel, barokní morový sloup, atd.). Známá je i socha maratonce s kamennými sokly se jmény všech vítězů slavného maratonu.
V jedné z restaurací na Hlavné si dáváme dobrý oběd a odpoledne pokračujeme na Seňu, Milhosť do Maďarska. V odpoledních hodinách prožíváme trochu zmatky a zdržování, které způsobil náčelník při nákupu forintů a maďarských známek na poště. Dostavují se i první drobné úrazy, mě rozdrásal kotník ozubený talíř, když mi neočekávaně padlo kolo a Petr sebou z neopatrnosti šlehnul a narazil si prst. Nechybí ani menší kufrování, ale den je krásný, stačí kraťasy a tričko, svačíme na mezi.